donderdag 22 maart 2018

the Amish way

The Amish Way.






De groene aanslag verwijderen van je terras, hoe doe je dat? Op internet staan verschillende methoden.
Zout water gieten, (heb ik geprobeerd werkte niet).
Chloor.  Werkt vast heel goed maar is wel erg slecht voor de aarde en de plantjes. Daar wilde ik niet voor zwichten.
En natuurlijk een hoge druk spuit. Die werkt prima, ik zag het bij anderen. Maar ja, ik heb zo’n ding niet. Natuurlijk kan ik er een kopen maar dat is duur. En dan staat er dus weer een apparaat in de schuur. Daar zit ik ook niet op te wachten, die schuur is vol genoeg. Huren kan ook.  Dan moet je op een uitgezochte dag vroeg in de morgen naar een verhuurbedrijf rijden. En of je er dan zin in hebt of niet, je moet er die dag mee aan de slag.

Het kan ook anders. Los een stuk Marseille zeep op in warm water. Het beste doe je dat in een pannetje op het vuur. Schep twee handjes soda in een volle gieter en voeg een deel van de nu vloeibare Marseille zeep toe. Giet uit over je terras en wacht een uurtje. In de tussentijd drink je koffie (of je schrijft een blogje).

Daarna begint het echt werk. Tegel voor Tegel schrobben met een luiwagen. Het groen vliegt eraf. Na afloop zwiep je een paar emmers water over de tegels en veeg je water en aanslag weg.
Zwaar werkt maar ook leuk en je kweekt er spieren mee. Ik kreeg er in ieder geval een goed gevoel van en al met al was het maar een uurtje werk. Misschien een ouderwetse methode maar ach, de Amish leven ook zonder elektriciteit en chemie. En volgens diverse streekromannetjes zijn ze toch best gelukkig. Dan zal ik van een uurtje ouderwets poetsen toch zeker niet ongelukkig worden?

Mijn terras is weer als nieuw. Nog een klein poosje wachten en dan kunnen de bloempotten weer gevuld worden en mogen de tuinstoelen weer uit de schuur. Ik heb er zin in!




10 opmerkingen:

  1. Dat ga ik misschien proberen. Hoewel: het groen irriteert me nu nog niet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Even wachten is ook beter Bertiebo, door de kou kan er weer nieuwe aanslag komen. Zelf ben ik blij dat het nu klaar is.

      Verwijderen
  2. Bedankt voor de tip. Ga ik (laten) doen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien deed je het liever zelf? Maar als dat niet kan: Laten doen is het betere werk!

      Verwijderen
  3. Marseilezeep is geweldig. Ik maak er al jaren mijn wasmiddel mee. Bovendien heel ecologisch! We hebben een houten terras. Hopelijk wordt dat niet te glad met de zeep. 1 gebroken schouder is voorlopig genoeg! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wasmiddel wil ik ook nog steeds eens proberen. Terras goed afspoelen. Tijdens het schrobben is het ook glad, toch maar hogedruk-spuit? Veilig voor alles, ik schrob het vanwege het zicht en omdat het glad word met alg.

      Verwijderen
  4. Ja, hier moet ook nog een terras gebeuren maar ik vond het vandaag te koud.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je word er wel warm van Marthy! Maar beetje minder koud zou fijn zijn.

      Verwijderen