zaterdag 21 juli 2018

Ik wist het wel....


Ik wist wel dat ik het hier leuk ging vinden!



Kamperen is leuk! 
Nou ja, je moet er van houden natuurlijk, maar ik houd er van. Als je kampeert is het leven simpel en eenvoudig. En tegelijkertijd ben je even helemaal weg van het gewone dagelijkse leven.

Zo kun je in een tent niks bewaren dus je leeft bij de dag.
Terug naar de basis; koken, het camping(af)wasje en de tent uitvegen, dat is alles wat er dagelijks gebeuren moet om de boel draaiende te houden.

 
vakantiewasje

Dus je hebt urenlang de tijd om achter je tent naar de wolken en het gras te staren, boeken te lezen, te fietsen, beetje na te denken en te praten.
uitzicht..

Dat laatste vooral is nodig. Want in zo’n tent zit je erg op mekaars lip en ergernissen of verlangens  die je  thuis misschien  nog kunt ontlopen of opschorten, ontploffen hier steevast binnen een dag. Je moet ze dus wel benoemen en het er over hebben. En dat is, ongeacht het resultaat, altijd goed.


fokkerij van oude kippenrassen, lekkere eitjes ook.

Nou zitten wij wel op de leukste camping van Nederland hoor!
"De Brommels", van Bert en Ellen Kots.
Toen wij er zo’n 20 jaar gelden voor het eerst kwamen was het een gemengd bedrijf met varkens,  koeien, schapen, geiten en een kippenfokkerij. 
De varkens en de koeien zijn verdwenen en tegenwoordig is de bedrijfsvoering vooral op de productie van geitenkaas gericht. Een kwaliteit-kaas, geproduceerd zonder kunstmest en bestrijdingsmiddelen. De boerderij levert aan toprestaurants en er is een winkeltje waar de kaas word verkocht.

jonge geitjes

De camping zelf ligt naast het woonhuis en de stallen. Iedere camping-plaats is afgeschut door een mooie houtwal. Vlak naast onze tent woonde een specht. En ik zag mussen, houtduiven, mezen, puttertjes,  merels, zwaluwen (heel veel zwaluwen), kwikstaartjes en een tjiftjaf.


 Overal staan oude fruitbomen. Je bent als het ware te gast in een afwisselend voedselbos.

(In de herfst en wintermaanden maakt Ellen van al dat fruit heerlijke jammetjes. En in de zomer wordt die jam bovenop de geitenkwark weer verkocht aan de camping-gasten. Zo is de kringloop weer rond.)

Alle camping-plaatsen grenzen aan het hooiland (in het voorjaar bloeien hier wilde orchideeën!) en hebben een eigen  doorgang zodat je daar ook je stoeltjes kunt neerzetten.
ontbijt.

En 's-nachts is het hier nog echt donker!  Bij helder weer staat de sterrenhemel als een grote stille klok over de camping.

Ik vind deze camping daarom mooier dan alle natuur-kampeerplaatsen die ik op internet kon vinden. En vooral heel gezellig en levendig.
 Geen animatie, maar wel originele activiteiten zoals wandelen met de geit (valt niks mee), jonge geitjes de fles geven, meehelpen bij het melken en in het hoogseizoen kampvuur met muziek. Voor jonge kinderen zijn er bovendien skelters, zandbakken en een speelhuisje. In overleg zijn paarden welkom en ook voor een rijtuigje of trailer is meestal wel een plaatsje. Er kan hier veel.
Ik vergeet nog bijna het buffet in het hoogseizoen (zelf bordje en bestek meenemen), het terras waar in de avond campinggasten bijkletsen, de Woolder (uniek in Nederland) en nog veel meer!

Maar het allerleukste van kamperen vind ik  toch het ongedwongen en makkelijke contact dat je met andere camping gasten kunt hebben. Op de Brommels (https://www.brommels.nl)  komen allerlei soorten mensen. Jong  en oud, gewoon of alternatief, camper of trekkers-hut, alleenstaand of met een groot gezin, paarden liefhebbers of sterren kijkers; voor iedereen is hier wat te beleven. En meestal heb ik bij elke tent wel een babbeltje of een fijn gesprek. Ik word van kamperen op de Brommels altijd blij en geïnspireerd.

(en het is hier zeker niet duur!)

Daarom, kom ik hier al meer dan  twintig jaar steeds weer terug...

9 opmerkingen:

  1. Klinkt heerlijk en jullie boffen met het droge weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. :-) alleen de naam daar zou ik wat aan doen als ik hun was:-) vriendinneke zit in frankrijk weg te regenen in een tentje.... mwahhhhh dan ben ik liever thuis mét regen :-)❤

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat je een reactie op mijn blog hebt gegeven Klara.
    Zie dat je geniet op de camping, dus regen lijkt me voor jullie nu toch iets minder leuk.
    Zelf ben ik niet zo van behelpen, maar ik lees dat jij geniet.
    Heerlijke geitenkaas en verse eitjes bij de hand.
    Wat ik me nu altijd heb afgevraagd over een geitenboerderij..... wat doen ze met de baby-bokjes en de geiten die geen melk meer geven?
    Je zou zeggen, naar de slager, maar geitenvlees wordt hier eigenlijk niet aangeboden bij de slager en supermarkt, dus wat dan?
    Misschien kan je dat eens vragen?
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Floor, op deze boerderij kun je ingevroren geitenvlees kopen. En misschien gaat het ook wel naar restaurants. Tot die tijd lopen jonge bokjes vrij rond.

      Verwijderen
  4. Dat klinkt als een hele leuke camping. Helaas heb ik mijn puberdochters nog steeds niet zover om te kamperen. (dit na twee koude kampeerweekends met school).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor pubers is een ander soort vakantie misschien geschikter Marie-Louise, wie weet later nog eens?

      Verwijderen
  5. Kamperen... ja een vak apart toen we nog jong waren gingen we ook overal met de tent heen genoten en ja inderdaad nog echt donkere nachten wist niet dat er zoveel sterren waren!
    Maar als je ouder word en stram... dan weet je echt niet hoe je van de grond op moet staan hihi je zou in een deuk liggen als je het zou zien dus kamperen voor ons is er niet meer bij...
    Nog een fijne vakantie!
    Lieve groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op de Brömmels is ook een leuk houten huisje te huur wellicht kan u zo toch nog genieten.

      Verwijderen
  6. Ik hoop het nog heel lang vol te houden Marijke! en wie weet, later nog eens een derdehands sleurhut?

    BeantwoordenVerwijderen