dinsdag 26 maart 2019

tuinjournaal


Tuinjournaal



Ik heb ‘m hoor!
De handgazonmeststrooier.
Nu al de investering van het jaar! Ik heb lang geaarzeld, want het is toch weer een apparaat in je schuur die je maar drie keer per jaar gebruikt. Maar handig!

Geen ingewikkelde rekensommen. Niet met een zak of schaal op je arm naar de grond turen op zoek naar waar nog niks ligt.
Gewoon het bakje vullen, tien keer heen en weer over de grasmat lopen en klaar. Natuurlijk moet je wel opletten dat je de baantjes niet overlapt. Of dat gelukt is weet ik over een paar weken.

Vrijdagavond, na het lekkere warme weer, ging ik er mee aan de slag.
Gras moet je nooit bemesten als het nog nat is. Dan lost er namelijk iets van de meststof op in het water dat aan de sprietjes hangt. Eenmaal opgedroogd onttrekt dit water aan de bladcellen en krijgt je gras een bruine kleur.
Op een droge grasmat rollen de korrels netjes op de grond. Dauw en regen lossen daarna de mineralen in de korrels langzaam op, zodat deze zich, via het bodemwater, aan de negatief geladen ionen van de klei kunnen hechten. (Ja ja ik weet waar ik het over heb.)

Ondertussen zit ik iedere morgen, met m’n ontbijtkoffie, te genieten van de narcisjes die ik onder de pruimenboom heb geplant. Het geeft de tuin net even wat structuur en diepte, en een heerlijk landelijke uitstraling.
Zo mooi, dat ik bedacht dat dit feest wat langer mag duren. Daarom wilde ik nog wat april/mei bloeiers onder het boompje zetten.

Dat mocht niks kosten, want door de aanschaf van de zaaimachine en vanwege nog een paar redenen was het geld op en de maand nog niet om. Daarom heb ik wat plantjes uit de voortuin uitgegraven en overgezet.
Bijkomend voordeel was dat ik nu geen keuzestress had. Ik moest het doen met wat er was.

Het werden twee violette papavers, een akelei, en een recht opgaande lichtpaarse bloeier waarvan ik de naam niet weet.

Dit alles zal dan in mei doorweeft worden met bloeiend gras en pinksterbloemen, want die staan er al.  En hey, ik vind net nog een zakje margietenzaad!

Gardening is cheaper then therapy. And you get tomatoes!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten